Gazetki reklamowe – to Polacy czytają najchętniej!
Gazetki reklamowe zdecydowanie królują w naszym kraju, jeśli chodzi o poczytność. Ukazują się one przynajmniej raz w tygodniu i – jeśli wierzyć statystykom – regularnie czyta je blisko 90% mieszkańców miast. Sam ich nakład jest absolutnie rekordowy - w skali rocznej sięga on 6 mld! Sklepy coraz częściej przerzucają się też na wersje cyfrowe swoich gazetek, które cieszą się równie dużą popularnością.
Gazetka reklamowa – definicja
Istnieje oficjalna definicja która określa, czym dokładnie jest gazetka reklamowa. Opisuje ją ona jako druk reklamowy stworzony w celach informacyjnych, który ma za zadanie upowszechnianie informacji na temat oferty danego sklepu. Gazetki mają objętość wynoszącą wielokrotność 4, 8 lub 16 stron. Dane zawarte w gazetce mogą być wiążące dla jej wydawcy, bowiem klient w kontaktach ze sklepem ma pełne prawo powoływania się na nie. Odbiorca powinien mieć również możliwość wielokrotnego wykorzystywania gazetki.
Gazetka promocyjna i jej funkcje
Gazetka promocyjna tworzona jest w celu reklamowania opisywanych w niej produktów, znajdujących się z kolei w ofercie danego sklepu. Produkty zamieszczane w ofertach dzielą się na kategorię "food" oraz "non food". W pierwszej kategorii znajdują się wszystkie produkty pierwszej potrzeby. Podstawę stanowi oczywiście jedzenie, ale oprócz tego zaliczają się do niej również kosmetyki, produkty dla zwierząt czy środki czystości. Mówiąc ogólnie są to rzeczy, które większość z nas kupuje regularnie i potrzebuje ich w życiu codziennym. Non food to z kolei wszystkie inne artykuły znajdujące się w sklepie. W zależności od konkretnej oferty, mogą to być na przykład sprzęty elektroniczne, meble, artykuły biurowe i wiele innych rzeczy.
Gazetki reklamowe mogą się od siebie różnić w zależności od oferty konkretnego sklepu, który ją przygotował. W większości przypadków nie przedstawiają jednak całego dostępnego asortymentu, a tylko kilka najatrakcyjniejszych pozycji. Gazetki stanowią podstawowe narzędzie do komunikacji i wymiany informacji pomiędzy sklepami a klientem.
Wydawanie takich gazetek jest stałym elementem strategii działania praktycznie wszystkich dużych sklepów w Polsce. Często są one wypuszczane w krótkich odstępach czasu, tak aby klienci bez przerwy mogli śledzić wszystkie nowości w ofercie. Ważnym elementem takiej gazetki jest graficzne przedstawienie promocji i przecen, dostępnych akurat w sklepie. Właśnie dlatego najważniejsze informacje z tym związane są zwykle opatrzone krzykliwą grafiką, tak aby skutecznie przyciągały uwagę. Szata graficzna używana w gazetkach jest zbliżona do tej stosowanej w sklepach, co znacznie ułatwia klientowi wyszukiwanie już na miejscu interesujących go produktów czy promocji.
Programy lojalnościowe
Programy lojalnościowe również są stałym elementem strategii każdej sieci supermarketów. Klienci, którzy robią w takim miejscu regularne zakupy mogą dzięki temu liczyć na bliższe związanie się z taką ofertą i płynące z tego dodatkowe korzyści. Informacje na ten temat również są zamieszczane w gazetkach reklamowych. Można się z nich dowiedzieć, co należy zrobić aby otrzymać od sklepu konkretne nagrody, co często zachęca klientów do korzystania z danej oferty. Gazetki pełnią zatem ważne funkcje informacyjne również pod tym względem.
Gazetka promocyjna – czytelniczy hit
Powiedzmy to wprost – czytanie książek nie stoi w Polsce na bardzo wysokim poziomie. Nie oznacza to jednak, że Polacy nie czytają w ogóle. W czytaniu gazetek reklamowych jesteśmy prawdziwymi mistrzami. Do tego czytelnik musi się tu wykazać wiedzą z matematyki, aby móc obliczyć, czy dana promocja jest dla niego faktycznie opłacalna.
Promocje w aplikacji
Rozwój technologii sprawia, że wiele produktów powoli odchodzi do lamusa. Od długiego czasu systematycznie spada popularność papierowej prasy; podobne zmiany można zauważyć w gazetkach reklamowych. Dziś do sprawdzania cen i szukania promocji w sklepach coraz częściej służą nam smartfony. Większość sklepów wprowadza specjalne aplikacje, dzięki którym można śledzić takie informacje w pełni mobilnie.