Gazetki reklamowe – poznaj ich rodzaje

Gazetki reklamowe – poznaj ich rodzaje

Gdybyśmy chcieli dokonać prostego podziału gazetek reklamowych, musielibyśmy zwrócić uwagę zarówno na gazetki typu Traffic, jak i na rozwiązania z grupy Lifestyle. Warto zatem zapoznać się z ich charakterystyką oraz zachodzącymi pomiędzy nimi różnicami.

Gazetki reklamowe typu Traffic

Gazetki reklamowe typu Traffic są stosunkowo proste do zidentyfikowania, to bowiem właśnie nimi najczęściej posługują się sieci handlowe. Najbardziej charakterystyczne jest dla nich to, że ukazują się cyklicznie, najczęściej raz w tygodniu. Takie wydanie określa się mianem standardowego i w ciągu roku pojawia się ich około pięćdziesięciu. Co więcej, przez cały rok nie mamy do czynienia z sytuacją, w której nie obowiązywałaby żadna gazetka, choć do wyjątków zalicza się te dni, w których markety nie pracują.

promocje sieci handlowe

Gazetki typu Traffic skupiają się życiu codziennym, nie ukazują się więc wyłącznie dlatego, że zbliża się jakaś uroczystość. Asortyment wydania standardowego zwykle nie nawiązuje zresztą do szczególnej tematyki. Produkty zawarte w nim są nam potrzebne na ogół bez względu na okoliczności. Co więcej, nie ma tu mowy o skupieniu się na jednej tylko kategorii, znacznie bliższe prawdy jest więc stwierdzenie, że mamy do czynienia z przeglądem tego, co w danym momencie czeka na nas w sklepie. Nie ma też takich produktów, które byłyby w jakiś sposób wyróżnione tak, aby zwrócić na nie szczególną uwagę czytających.

"Pierwsze ceny"

Gazetki takie powstają przede wszystkim po to, aby promować „pierwsze ceny”, stanowią więc prezentację rozwiązań reprezentujących daną grupę towarową i wyróżniających się tym, że są najtańsze. Przyjmuje się przy tym, że nie powinny być to produkty przecenione, ale te, które są rzeczywiście najtańsze w swojej kategorii, buduje to bowiem percepcję najniższych sieć obowiązujących w danym sklepie. Bardzo popularnym w ostatnich czasach stał się sklep MILA, który oferuje swoją MILA gazetkę z zawsze atrakcyjnymi cenami,

Rotacja produktów

Inną cechą, która zasługuje na to, aby zostać wyróżnioną, jest wysoka rotacja produktów. W każdym wydaniu prezentowane są więc nieco inne rozwiązania, zwykle oferowane przez innych producentów. Klient może zatem zorientować się, jak wygląda pełen asortyment sklepu.

Oferta food

jagody borówki w koszyku​Gazetki Traffic charakteryzuje również to, że koncentrują się na asortymencie Food, podczas gdy asortyment Non Food sprawia wrażenie marginalizowanego. Nie ma w tym przypadkowości, to bowiem w tym pierwszym mamy do czynienia z większą zmiennością cen.

Nie możemy też zapominać o tym, że mówimy o gazetkach wydawanych w oparciu o zasadę ciągłości. Ich dystrybucja jest duża i to nie tylko w pojęciu ilościowym, ale i objętościowym. Nie może być jednak inaczej, mamy bowiem do czynienia z najważniejszym środkiem tak zwanej komunikacji marketingowej zachodzącej pomiędzy marketami oraz ich potencjalnymi klientami.

Gazetki reklamowe typu Lifestyle

gazetki reklamowe modaGazetki typu Lifestyle także mają charakter reklamowy, istnieje jednak szereg cech sprawiających, że nie można ich rozpatrywać na równi z wydawnictwami typu Traffic. Na pierwszy plan wysuwa się to, że zawartość takiego periodyku nawiązuje do okresu trwającego w czasie jego obowiązywania lub tuż przed nim. Mamy przy tym do czynienia zarówno z nawiązaniami asortymentowymi, jak i graficznymi. W tej grupie znajdują się więc gazetki przedświąteczne, wydania zapowiadające nadejście nowego roku szkolnego oraz te, które prezentują modę na jesień. Ich tematem są więc te produkty, na które w danym okresie pojawia się większe niż zwykle zapotrzebowanie.

Nie będzie więc przesadą stwierdzenie, że o projektach typu Lifestyle można mówić w pewnych okolicznościach jako o uzupełnieniu tego, co znajdziemy w gazetkach typu Traffic. Prezentowane w nich artykuły są więc swego rodzaju uzupełnieniem oferty, o której wiadomo, że możemy się z nią spotkać jedynie w konkretnym okresie.

Asortyment okolicznościowy

Co ważne, przeważa tu asortyment Non Food, prezentowane są przy tym przede wszystkim te produkty, na które w danym okresie istnieje zwiększone zapotrzebowanie. Może być to asortyment bożonarodzeniowy i wielkanocny, przybory szkolne, czy też sprzęt narciarski. Co ciekawe, ponieważ mówimy o okresie, w którym na dane artykuły występuje duży popyt, również ich cena nie jest wcale najniższa. Owszem, prezentacja artykułów z tak zwanymi pierwszymi cenami to ważny element strategii marketingowej, jest on jednak zarezerwowany przede wszystkim dla gazetek typu Traffic.

Dłuższe promocje

Gazetki typu Lifestyle zwracają na siebie uwagę również dlatego, że okres ich obowiązywania jest dłuższy niż ten, z którym mamy do czynienia w odniesieniu do gazetek typu Traffic. Promocja również jest przecież przygotowana dłużej, a do tego wymaga znacznie większego nakładu środków finansowych, jej czas obowiązywania jest więc również w istotny sposób wydłużony.

gazetki promocyjne typu lifestyle

Teoretycznie, dwa rodzaje gazetek reklamowych sieci handlowych nie różnią się niczym między sobą. W praktyce jednak różnice są dość znaczące. Mówimy o nośnikach, które mają realizować nieco inne zadania marketingowe i cele sprzedażowe i każdy z nich powinien wywoływać inne odczucia u klienta. Jedne w danym okresie są traktowane priorytetowo, od innych jednak wymaga się stonowania i możliwie jak największej przejrzystości.

Gazetki reklamowe, promocje, tajniki wyprzedaży - z nami świat dyskontów, super- i hipermarketów nie będzie już miał przed Tobą tajemnic!

Daj się porwać zakupowemu szaleństwu, ale nie strać przy tym głowy - kontroluj oferty, sprawdzaj promocje, porównuj ceny.

Racjonalne zakupy i świadomy konsument to nasza recepta na udane zakupowe szaleństwo.

kontakt@zakupowyszal.pl