Dlaczego na półkach jest mniej produktów?
Ekologicznie na grill lub jak fajnie spędzić czas na świeżym powietrzu i nie zaszkodzić środowisku?
W supermarketach jest dostępnych mniejsza ilość produktów na półkach
W ubiegłym roku producenci artykułów FMCG wprowadzili na rynek w Europie 144 432 nowości. Jest to o 16,5% mniej niż w roku 2021, kiedy to liczba wprowadzonych towarów wyniosła 172 997. We Francji liczba nowych produktów spadła o prawie jedną trzecią, z 27 317 do 19 843. Takie wyniki uzyskano w badaniu przeprowadzonym przez firmę badawczą Circana w sześciu europejskich krajach: Francji, Włoszech, Niemczech, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Holandii.
Producenci i sieci skupiają się na najważniejszych produktach
Autorzy badania są zdania, że zarówno producenci, jak i detaliści obecnie skupiają się głównie na swoim podstawowym asortymencie/portfolio, aby chronić swoje wolumeny sprzedaży i udział w rynku. Ponadto, w czasach wysokiej inflacji i trudności ekonomicznych dla kupujących, wyższa cena za nowości może być trudna do zaakceptowania.
Mniejsze firmy są bardziej elastyczne niż giganci
W szczególności więksi producenci ograniczyli ilość wprowadzanych produktów. Mniejsze i średnie firmy, które potrafią szybciej reagować na zmiany na rynku, stanowiły 75% liczby nowych produktów i 68% sprzedaży zrealizowanej dzięki innowacjom. Co czwarty nowy produkt został wprowadzony na rynek przez producentów dużych marek, które proporcjonalnie zapewniły wyższą wartość udziału w rynku (32% całkowitej sprzedaży pochodziło od generowanych nowości).
Według Circany, innowacyjność jest nadal kluczowym czynnikiem zrównoważonego wzrostu nawet w trudnych czasach. Producentom marek niezbędne jest wprowadzanie nowych produktów na rynek w celu utrzymania wzrostu i udziału w rynku. Mimo inflacji, nowe towary generują popyt.
Jednakże konkurencja na sklepowych półkach wzrasta: detaliści upraszczają swoje asortymenty i eliminują produkty, które sprzedają się wolniej. To sprawia, że nowym produktom jest trudniej zaistnieć i przetrwać. Spośród wszystkich nowości wprowadzonych na rynek w 2021 roku, 74% pozostało na półkach w drugim roku. 23% z tych produktów podwoiło swoją wartość sprzedaży w drugim roku.